Des de l’any 2012 estem treballant a la nostra escola dues
tardes a la setmana per ambients. Ho realitzem, posant en funcionament 8 ambients d’aprenentatge:
- Art
- Mans fines
- Joc simbòlic
- Mediateca
- Experimentació
- Matemàtiques digitals
- Volum
- Llums
Les persones responsables que acompanyen aquests ambients són les 7 tutores
d’infantil, la Tei, i algunes mestres de suport. Això ens permet esponjar les
ràtios de cada ambient.
Els diferents espais estan
portats per una mestra que proposa materials de cadascun dels temes perquè els
infants puguin experimentar, manipular, descobrir i evolucionar amb tot allò
que se’ls hi ofereix.
El treball per ambients permet a l’infant triar allà on vol anar, amb qui i
l’estona que s’hi vol quedar. L’adult responsable de l’espai acompanya el
procés dels infants.
Un cop s’acaba el temps, els nens i nenes ajuden a recollir i posar cada
material al seu lloc per tornar a la seva aula on faran una petita trobada amb
la mestra de referència i poder explicar els processos i experiències viscudes
als ambients.
Per a dur a terme aquesta
activitat es barregen els infants de P4 i P5 i a partir del segon trimestre
s’afegeix P3. Els espais utilitzats són les aules d’infantil, el pati, l’aula
de psicomotricitat i l’aula de petits grups d’Infantil.
Totes les aules del Parvulari
tenen connexió les unes amb les altres per unes portes interiors i pel pati.
Així és més fàcil anar d’un espai a l’altre de manera lliure.
Per definir millor el què són uns
espais preparats d’aprenentatge us ho expliquem amb les paraules de Rebeca Wild
en el llibre Educar per ser :
“Uns ambients preparats per desenvolupar el potencial humà són uns espais relaxats d’activitats autònomes i espontànies on els nens i nenes troben el que necessiten per el seu desenvolupament: activitats motrius lligades a l’activitat cognitiva, activitats que van d’allò concret a allò més abstracte i d’allò poc estructurat a activitats més estructurades.
L’adult ha d’estar present en l’activitat del nen, percebent però no
jutjant, mostrant interès però no dirigint ni organitzant, hem de ser com un
mirall on l’infant es vegi a sí mateix de forma diferent i hem de ser aprenents
d’un joc en el que no coneixem ni el final ni l’objectiu ni el podem subordinar
a les nostres finalitats...”
Així doncs, el treball per ambients consisteix en crear espais temàtics per experimentar, investigar i aprendre. Cada ambient es configura amb uns materials i unes accions concretes que els diferencien entre sí.
Així doncs, el treball per ambients consisteix en crear espais temàtics per experimentar, investigar i aprendre. Cada ambient es configura amb uns materials i unes accions concretes que els diferencien entre sí.
Els ambients proporcionen a
l’infant autonomia, capacitat de decisió, autoregulació, desig d’aprendre,
satisfacció, responsabilitat, cooperació i col·laboració.
0 comments:
Publica un comentari a l'entrada